Sunday, August 11, 2013

syair yang membuatkan imam Ahmad menangis

jika tuhanku bertanya kepadaku
tidak malukah kau bermaksiat kepadaku?

kau sembunyikan dosamu dari makhlukKu
dan datang kepadaku dengan penuh dosa

bagaimana nak ku jawab wahai diriku yang malang?
dan siapa yang dapay menyelamatkan aku?
aku terus menyogok jiwaku dgn impian dan harapan
dari semasa ke semasa

dan aku melupakan apa yg bakal dihadapi selepas mati?
dan apa yang akn berlaku slps aku dikafankan?

seolah olah aku ini telah dijamin hidup selamanya
seakan mati tidak akan menemuiku

dan telah datnag kpdku sakaratulmaut yang ngeri!
nah!siapa yang dapat melindungiku?

aku melihat pada wajah-wajah..
adakah drpd mereka yang akn menebusku?
akan aku disoal apa yang telah aku lakukan didunia
untuk menyelamatkan diri ini?

maka bagaimana akn aku jawab
setelah aku mengabaikan urusan agamaku?
celakalah aku!apakah aku tidak mndengar ayat-ayat Allah yg menyeruku?
apakah aku tidak mendengar berita yg telah disampaikan didalam
surah qaf dan yassin?

adakah aku tidak mendengar tentang hari dikumpulkan manusia,
hari perhimpunan dan hari ad deen?

adakah aku tidak mendengar seruan ajal maut,menyeru dan menjemputku?

maka YA RABB,seorang hamba yang datang bertaubat,
siapa yg dapat melindunginya?

melainkan Tuhan Yang Maha Luas PengampunanNya
dan membimbingku ke jalan kebenaran

aku telah datang kepadaMu
maka kasihanilah aku dan beratkan timbangan(kebaikan) ku
dan ringankan (percepatkan) hisabku
kerana EnGkaulah yang terbaik dalam penghisaban


No comments: