PRS


CARTA ORGANISASI PEBIMBING RAKAN SEBAYA


PENAUNG

En.Mohammad Zainol Ariffin

GPK AKADEMIK

En Zaiazman B. Zainuddin

GPK HEM

En. Hasbollah Bin Mohd Dahalan

GPK KOKURIKULUM

En.Anuar bin Ahmad

PENASIHAT

Pn. Rohaizan bt Mat Jalil


PENGERUSI

Muhammad Faris Anas B. Mohd Razif

NAIB PENGERUSI

Nur Aliya Syaffa Bt Ismail

SETIAUSAHA

Aina Khaliqah bt. Kamarul Ariffin

NAIB SETIAUSAHA

Anis Soffea Bt. Nor Mukhsar

BENDAHARI

Nur Badrina Soffea Binti Ahmad Misbah

NAIB BENDAHARI

Muhammad Haikal Bin Sarif

UNIT B.I.M

Rusyaidi Amirul Azraei Bin Rosly

UNIT Blog 

Siti Noruleizah Binti Saberi


UNIT Kerja Amal

Tuan Umar Hassan Bin Tuan Abdul Wahab

Unit Kajian Tindakan

Muhammad Izzat Bin Md Ismail

UNIT Mentor-Mentee

Zahirah Bt. Mohd Zabidi

UNIT Lawatan

Akram Nabil Bin Alias

UNIT Rakan PRS

Muhammad Hariz Izzat Bin Muhammad Fouzi

UNIT Fotografi

Muhammad Khalis Hafizi B. Khairil Azhar

UNIT Disiplin

Farah Nadiah


PERANAN PEBIMBING RAKAN SEBAYA

  1. Menjadi rakan yang peka kepada perasaan orang lain dan keadaan sekeliling.
  2. Membantu menggerakkan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah.
  3. Sebagai salah satu daripada sumber rakan untuk mendapat bantuan.
  4. Sebagai penghubung kepada khidmat bimbingan dan kaunseling seperti membuat rujukan jika perlu.
  5. Sebagai peninjau rasa untuk membolehkan guru bimbingan dan kaunseling menjalankan strategi inverse jika perlu.
  6. Sebagai ‘role model’ kepada pelajar lain.
  7. Menjadi fasilitator yang bersikap terbuka, yakin dan percaya diri, berasa selesa dan berempati.
  8. Menerima rakan secara terbuka dan tanpa syarat.
  9. Mendengar, menjelas dan membantu rakan melihat beberapa alternative sebelum membuat pilihan.
  10. Memberi sokongan dan galakan untuk rakan mengambil langkah positif.
  11. Mematuhi etika berahsia.
  12. Menyedari bahawa bukan semua masalah boleh diatasi.
  13. Berbincang dan membantu rakan yang menghadapi masalah biasa/normal.
  14. Memimpin rakan melihat masalah dengan objektif dan menggalakkannya mencari penyelesaian sendiri supaya ia belajar melalui pengalaman.
  15. Menjalankan program membantu sambil mempengaruhi rakan lain supaya melibatkan diri.
  16. Mengutamakan keselamatan diri dan memahami batasan diri untuk membantu.

PERINSIP PEBIMBING RAKAN SEBAYA

            Bersedia dan rela membantu rakan yang memerlukan bantuan tanpa mengira agama , bangsa, kedudukan, perlakuan dan fizikal.

ETIKA PEBIMBINGAN RAKAN SEBAYA

  1. Amanah dan menyimpan rahsia
  2. Menerima dan menghormati rakan dan orang lain.
  3. Memahami batasan dan keupayaan diri.
  4. Sentiasa berusaha meningkatkan diri dari pelbagai aspek.
  5. Melapor kepada guru bimbingan dan kaunseling tentang kes yang boleh merosakkan diri atau orang lain.
  6. Merujuk kes rumit kepada guru bimbingan dan kaunseling.
  7. Mematuhi peraturan sekolah dan norma masyarakat dan agama.

PERKARA YANG BOLEH DILAKUKAN OLEH PEBIMBING RAKAN SEBAYA

a)      Menjadi fasilitator yang bersikat terbuka, yakin dan percaya diri, berasa selesa dan berempati
b)      Menerima rakan secara terbuka, tanpa syarat.
c)      Mendengar, menjelas dan membantu rakan melihat beberapa alternative sebelum membuat keputusan.
d)     Member sokongan dan galakan untuk rakan mengambil langkah positif.
e)      Mematuhi etika kerahsiaan.
f)       Menyedari bahawa bukan semua masalah boleh diatasi.
g)      Berbincang dan membantu rakan yang menghadapi masalah biasa/normal.
h)      Memimpin rakan melihatnya masalahnya dengan objektif dan menggalakkannya mencari penyelesaian sendiri supaya dia belajar melalui pengalaman.
i)        Merujuk kes yang berat kepada guru bimbingan dan kaunseling dan menjadi penghubung kepada rakan yang bermasalah untuk bertemu dengan guru.
j)        Menjalankan projek membantu sambil mempengaruhi rakan lain supaya melibatkan diri.
k)      Mengutamakan kesejahteraan diri dan memahami batasan diri untuk membantumebantu.

PERKARA YANG TIDAK BOLEH DILAKUKAN OLEH PEBIMBING RAKAN SEBAYA

a)      Mengawal, memberi khutbah atau mendesak rakan tentang apa yang mereka harus lakukan.
b)      Membuat kesimpulan awal dan cuba mengubah mereka.
c)      Meberi nasihat atau cadangan penyelesaian untuk diikuti.
d)     Membuat sesuatu yang sepatutnya dilakukan oleh rakan itu sendiri.
e)      Membuka rahsia rakan.
f)       Mengharapkan semua masalah boleh diatasi dengan segera.
g)      Terus berbincang dengan rakan yang menghadapi krisis atau masalah emosi yang mendalam.
h)      Bertindak menyelesaikan masalah rakan.
i)        Mengendali masalah rakan yang runcing sehingga mengganggu ketenteraman jiwa.
j)        Menjalankan projek bersendirian dan mengetepikan rakan lain.
k)      Terlibat dengan masalah rakan secara peribadi sehingga mengganggu pelajaran dan perasaan.

FAEDAH MENJADI PEBIMBING RAKAN SEBAYA

a)      Tingkat perestasi akedemik.
b)      Membaiki sikap terhadap diri sendiri dan orang lain.
c)      Membina keyakinan diri.
d)     Kemahiran memberi pertolongan.
e)      Kemahiran menghadapi kesukaran.