PRS


CARTA ORGANISASI PEBIMBING RAKAN SEBAYA


PENAUNG

Tuan.Hj Mohd Zainul Ariffin 
B. Mohd Jaid

GPK AKADEMIK



GPK HEM

En. Hasbollah Bin Mohd Dahalan

GPK KOKURIKULUM

Pn. Noraini bt Muhamad Aziz

PENASIHAT

Pn. Rohaizan bt Mat Jalil 

Pn. Nur Jannah bt Bali


PENGERUSI

Tuan Umar Hasan  b. Tuan Abdul Wahab

NAIB PENGERUSI

Zahirah bt Zabidi

SETIAUSAHA

Akram Nabil b. Alias 

NAIB SETIAUSAHA

Siti Nuraina bt. Zahari

BENDAHARI

Muhammad Afiq b. Ahmad Nizar

NAIB BENDAHARI

Noor Faizah bt. Ahmad Lokman

UNIT B.I.M

Rusyaidi Amirul Azraei Bin Rosly

UNIT FOTOGRAFI DAN BLOG 

Muhammad Khalis Hafizi b. Khairilazhar


UNIT KEBAJIKAN

Aina Asyikin bt. Karim

Unit KAJIAN TINDAKAN

Ariff Najmi b. Ahmad Kusyairi

UNIT MENTOR MENTEE

Nafisah bt. Hisham

UNIT KEPIMPINAN

Muhammad Haikal b. Abdul Razak

UNIT RAKAN PRS

Nurul Athirah bt. Azlan

UNIT KERJAYA

Farah Nadiah bt. Mohd Zaharon

UNIT DISIPLIN

Nurul Aqilah bt. Mohd Zairi


PERANAN PEBIMBING RAKAN SEBAYA

  1. Menjadi rakan yang peka kepada perasaan orang lain dan keadaan sekeliling.
  2. Membantu menggerakkan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah.
  3. Sebagai salah satu daripada sumber rakan untuk mendapat bantuan.
  4. Sebagai penghubung kepada khidmat bimbingan dan kaunseling seperti membuat rujukan jika perlu.
  5. Sebagai peninjau rasa untuk membolehkan guru bimbingan dan kaunseling menjalankan strategi inverse jika perlu.
  6. Sebagai ‘role model’ kepada pelajar lain.
  7. Menjadi fasilitator yang bersikap terbuka, yakin dan percaya diri, berasa selesa dan berempati.
  8. Menerima rakan secara terbuka dan tanpa syarat.
  9. Mendengar, menjelas dan membantu rakan melihat beberapa alternative sebelum membuat pilihan.
  10. Memberi sokongan dan galakan untuk rakan mengambil langkah positif.
  11. Mematuhi etika berahsia.
  12. Menyedari bahawa bukan semua masalah boleh diatasi.
  13. Berbincang dan membantu rakan yang menghadapi masalah biasa/normal.
  14. Memimpin rakan melihat masalah dengan objektif dan menggalakkannya mencari penyelesaian sendiri supaya ia belajar melalui pengalaman.
  15. Menjalankan program membantu sambil mempengaruhi rakan lain supaya melibatkan diri.
  16. Mengutamakan keselamatan diri dan memahami batasan diri untuk membantu.

PERINSIP PEBIMBING RAKAN SEBAYA

            Bersedia dan rela membantu rakan yang memerlukan bantuan tanpa mengira agama , bangsa, kedudukan, perlakuan dan fizikal.

ETIKA PEBIMBINGAN RAKAN SEBAYA

  1. Amanah dan menyimpan rahsia
  2. Menerima dan menghormati rakan dan orang lain.
  3. Memahami batasan dan keupayaan diri.
  4. Sentiasa berusaha meningkatkan diri dari pelbagai aspek.
  5. Melapor kepada guru bimbingan dan kaunseling tentang kes yang boleh merosakkan diri atau orang lain.
  6. Merujuk kes rumit kepada guru bimbingan dan kaunseling.
  7. Mematuhi peraturan sekolah dan norma masyarakat dan agama.

PERKARA YANG BOLEH DILAKUKAN OLEH PEBIMBING RAKAN SEBAYA

a)      Menjadi fasilitator yang bersikat terbuka, yakin dan percaya diri, berasa selesa dan berempati
b)      Menerima rakan secara terbuka, tanpa syarat.
c)      Mendengar, menjelas dan membantu rakan melihat beberapa alternative sebelum membuat keputusan.
d)     Member sokongan dan galakan untuk rakan mengambil langkah positif.
e)      Mematuhi etika kerahsiaan.
f)       Menyedari bahawa bukan semua masalah boleh diatasi.
g)      Berbincang dan membantu rakan yang menghadapi masalah biasa/normal.
h)      Memimpin rakan melihatnya masalahnya dengan objektif dan menggalakkannya mencari penyelesaian sendiri supaya dia belajar melalui pengalaman.
i)        Merujuk kes yang berat kepada guru bimbingan dan kaunseling dan menjadi penghubung kepada rakan yang bermasalah untuk bertemu dengan guru.
j)        Menjalankan projek membantu sambil mempengaruhi rakan lain supaya melibatkan diri.
k)      Mengutamakan kesejahteraan diri dan memahami batasan diri untuk membantumebantu.

PERKARA YANG TIDAK BOLEH DILAKUKAN OLEH PEBIMBING RAKAN SEBAYA

a)      Mengawal, memberi khutbah atau mendesak rakan tentang apa yang mereka harus lakukan.
b)      Membuat kesimpulan awal dan cuba mengubah mereka.
c)      Meberi nasihat atau cadangan penyelesaian untuk diikuti.
d)     Membuat sesuatu yang sepatutnya dilakukan oleh rakan itu sendiri.
e)      Membuka rahsia rakan.
f)       Mengharapkan semua masalah boleh diatasi dengan segera.
g)      Terus berbincang dengan rakan yang menghadapi krisis atau masalah emosi yang mendalam.
h)      Bertindak menyelesaikan masalah rakan.
i)        Mengendali masalah rakan yang runcing sehingga mengganggu ketenteraman jiwa.
j)        Menjalankan projek bersendirian dan mengetepikan rakan lain.
k)      Terlibat dengan masalah rakan secara peribadi sehingga mengganggu pelajaran dan perasaan.

FAEDAH MENJADI PEBIMBING RAKAN SEBAYA

a)      Tingkat perestasi akedemik.
b)      Membaiki sikap terhadap diri sendiri dan orang lain.
c)      Membina keyakinan diri.
d)     Kemahiran memberi pertolongan.
e)      Kemahiran menghadapi kesukaran.